سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محمدمهدی خالقی مستندساز و برنده نخستین فانوس‌های بلورین جشنواره مردمی عمار در سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس، گفت: جشنواره عمّار ماهیت مردمی دارد و این مردمی بودن صرفا یک بازی لفظی و واژگانی نیست...

محمدمهدی خالقی مستندساز و برنده نخستین فانوس‌های بلورین جشنواره مردمی عمار در سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس، گفت: جشنواره عمّار ماهیت مردمی دارد و این مردمی بودن صرفا یک بازی لفظی و واژگانی نیست.

وی افزود: اینکه یک مجموعه جشنواره‌ای را برگزار کنند و به این فکر باشند که مثل اوایل انقلاب هنر و سینما را به مساجد و شهرستانها و روستاها ببرند نشان از فکر انقلابی آنان دارد...

محمدمهدی خالقی مستندساز و برنده نخستین فانوس‌های بلورین جشنواره مردمی عمار در سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس، گفت: جشنواره عمّار ماهیت مردمی دارد و این مردمی بودن صرفا یک بازی لفظی و واژگانی نیست...

محمدمهدی خالقی مستندساز و برنده نخستین فانوس‌های بلورین جشنواره مردمی عمار در سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس، گفت: جشنواره عمّار ماهیت مردمی دارد و این مردمی بودن صرفا یک بازی لفظی و واژگانی نیست.

وی افزود: اینکه یک مجموعه جشنواره‌ای را برگزار کنند و به این فکر باشند که مثل اوایل انقلاب هنر و سینما را به مساجد و شهرستانها و روستاها ببرند نشان از فکر انقلابی آنان دارد.

 

* جشنواره عمار آشتی بین مساجد و مردم و سینما بود

 خالقی با بیان اینکه آثار حاضر در جشنواره عمار در خدمت اهداف انقلاب است، تاکید کرد: استقبال در شهرها خوب بوده است و من خبر دارم استقبال از جشنواره در ایذه از تهران بیشتر بوده است و این به معنای شروعی برای یک راه درخشان است که دوباره مساجد و مردم و سینما را آشتی بدهد و در مساجد را به روی هنر انقلابی باز کند.

وی افزود: هنگامی که عکس‌هایی از استقبال مردم در ایذه و مشهد را دیدم خاطرات شیرین سال‌های اول انقلاب را که مثلا آثار مرحوم ملاقلی‌پور را در مسجد می‌دیدیم برایم تداعی کرد؛ یادم هست که آن زمان مسجد ما پر می‌شد و حتی برای آثار مرحوم ملاقلی‌پور بلیت می‌فروختند.

این مستندساز درباره عدم توجه رسانه‌ها و به‌ویژه صدا و سیما به جشنواره مردمی عمار، گفت: این می‌تواند هر دو مفهوم جهل و غرض را همراهش داشته باشد؛ عده‌ای جاهلند که چه اتفاق بزرگی در حال رخ دادن است چراکه یک عرصه جدید به روی سینمای انقلاب اسلامی دارد باز می‌شود.

وی افزود: با این جشنواره هنرمندانی که سال‌ها انکار و بایکوت شده بودند و هنرمندان توانایی نیز هستند، عرصه‌‌ای برای ابراز وجود پیدا کردند،

پشت و پناهی پیدا کردند که فیلم‌هایشان دیده بشود و محلی برای فروش آثار پیدا بشود اما عده‌ای از درک این آثار جایز هستند چرا که از فضای مردمی جامعه دور هستند و نمی‌توانند این جشنواره مردمی را درک بکنند.

خالقی ادامه داد: عده‌ای هم مغرض هستند و با هدف و با اینکه می‌دانند این جشنواره چه آینده خوشی خواهد داشت و مثل حرکت انقلاب مخلصانه است، آن را بایکوت می‌کنند.

وی با اشاره به نوع پرداخت برنامه تلویزیونی «هفت» به این جشنواره تاکید کرد: به نظر من، برنامه «هفت» جز این دسته دوم است؛ آنچه برنامه هفت از جشنواره عمار نشان داد، گزارش توهین‌آمیزی بود و همه بچه‌هایی که بودند و این جشنواره را دیدند از این اقدام برنامه هفت ناراضی هستند.

خالقی افزود: برای رسانه‌ ملی متاسف هستیم چراکه یک وقت بایکوت می‌کند که خوب پخش نکرده، اما اینجا توهین کرده و تمسخر کرده است.

 

* کار «وحیدآقا» درباره شهید دیالمه را به سختی و با بودجه شخصی ساختیم

 محمدمهدی خالقی در ادامه این گفت‌وگو درباره آثارش در دومین جشنواره عمار گفت: «وحیدآقا» اثر مشترکی از من و حجت احمدی‌زر بود در این دوره ارائه کردم.

وی افزود: در این کار آقای احمدی‌زر محقق نویسنده و تهیه‌کننده کار بودند و کارگردانی هم مشترک بین بنده و ایشان بود که درباره شهید دکتر عبدالحمید دیالمه است.

خالقی در پاسخ به این سوال که آیا قبلا درباره شهید دیالمه کاری شده است گفت: قبلا نه تنها کار مستندی درباره ایشان ساخته نشده بود بلکه هیچ کاری نشده بود و تحقیقات مفصلی روی آن انجام دادیم؛ آقای احمدی تحقیق کاملی روی این کار انجام دادند و مواد خوبی اعم از عکس و حتی فیلم‌هایی که موجود بود مهیا کردند بعد فیلمنامه‌ای نوشته بودند که به من مراجعه کردند و کار را کلید زدیم.

وی افزود: کار «وحید آقا» کار سختی بود که بدون بودجه خاص و تنها با هزینه شخصی انجام شد و مشکلات زیادی هم به دلیل حساسیت برانگیز بودن موضوع و شهید دیالمه داشتیم لرا دو سال ساختش طول کشید و دو سال هم طول کشید که جایی را پیدا کنیم و کار را با نصف هزینه‌ای که کرده بودیم بخرد و توزیع کندو صدا و سیما نیز متاسفانه با پیگیری‌های زیادی که انجام شد حاضر نشد کار را پخش کند.

این مستندساز انقلابی همچنین گفت: من به جز «وحید آقا» دو اثر دیگر داشتم یکی مستند «همزبانی و بی‌زبانی» مجموعه مستندی درباره فرهنگ افغانستان است بود که قسمت دوم آن را با نام «قصه شبان و گرگ» در بخش بیداری اسلامی داشتم و همچنین «روایت زندگی» را هم در بخش جنگ نرم داشتم.

وی افزود: «روایت زندگی» مستندی است درباره حوزه علمیه حضرت مهدی(ع) مشهد که ما یک روز از زندگی طلاب آن مدرسه را به شکل ایجابی و مستند محض تصویر کردیم چرا که این مدرسه یکی از مدارس نمونه مشهد، خراسان و ایران است که قابلیت‌های نوینی را در پرورش طلبه‌ها به کار گرفته استاما صدا و سیما متاسفانه پس از 4 سال بدون ذکر دلیلی از سوی تلویزیون بایکوت است و پخش نمی‌شود.

خالقی ادامه داد: اینکار طرحی بود که ما بردیم و مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیمای قم آن را قبول کرد و «روایت زندگی» ساخته شد.

منبع:

http://ammarfilm.ir/News.aspx?ID=4b8be369-7504-42bc-b0f7-b7e63febb319


      انتقاد دانشجویان از ضرغامی به دلیل عدم پوشش جشنواره «فیلم‌
   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :2
کل بازدید : 9090
کل یاداشته ها : 0


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ